Salam.............lama tidak menulis.........kadangkala ..........menulis proposal menjadi sangat rumit dan kehilangan punca apabila tidak difahami apakah penyelidikan yang sebenarnya............dilampirkan disini contoh bagaimana hendak memulakannya................. sila edit ikut kesesuaian proposal anda.............
BAB I
|
PENDAHULUAN
|
|
1.0
|
Pendahuluan
·
apa yang
terkandung dalam bab 1
|
|
1.1
|
Latar Belakang
·
sedikit mengenai latar peny--elidik--an- secara global
|
|
1.2
|
Pernyataan Masalah
·
kecilkan skop kajian dari global kepada spesifik- deduktif
·
jelaskan masalah yang ingin dikaji secara terpeinci
·
benarkan wujudkah masalah tersebut?
§
ada bukti berdasarkan kajian lepas?
§
sokongan kata tokoh/pakar pendidikan etc
§
bukti dari analisa dokumen/gambar/rakaman etc
§
beri justifikasi
§
gunakan ayat
........justeru itu, masalah/fenomena ini perlu dikaji ...
|
|
1.3
|
Tujuan Kajian
·
nyatakan tujuan secara spesifik
§
mengkaji
§
mengenal pasti
§
contoh: mengkaji sejauhmanakah
§
mengkaji adakah
§
mengenal pasti
apakah faktor
§
meninjau proses
pelaksanaan.......etc
|
|
1.4
|
Soalan Kajian
·
berdasarkan tujuan kajian
§
buang perkataan mengkaji/mengenal pasti
|
|
1.5
|
Kepentingan
Kajian
·
jelaskan signifikan kajian secara terpenci
§
pelajar
§
guru
§
pentadbiran
§
bidang ilmu muzik
|
|
1.6
|
Batasan kajian
·
terkawal
·
tidak terkawal
|
|
1.6
|
Difinisi Istilah
·
jelaskan semua
terminologi yang digunakan bagi memudahkan kefahaman pembaca
·
gunakan kamus
internet/pendapat tokoh/jurnal/buku bagi menjelaskan konsep kajian
|
|
1.7
|
Penutup
·
rumusan secara keseluruhan bab 1
|
|
BAB II
|
TINJAUAN LITERATUR
|
|
2.0
|
Pengenalan
·
apa yang
terkandung dalam bab 2
|
|
2.1
|
Sejarah pendidikan di Malaysia
·
zaman sblm
merdeka
·
zaman kolonial
·
pasca merdeka
|
|
2.2
|
Sejarah pendidikan muzik di Malaysia
·
zaman sblm
merdeka
·
zaman kolonial
·
pasca merdeka
|
|
2.3
|
Kepentingan pendidikan muzik
·
berdasarkan FPN
(JERIS) /Multiple Intelligence (Howard Gardner) /split brain (Roger Speery)/
·
lihat dlm
falsafah pendidikan muzik ( baca Kaplan, Meid, Abeles, Merriam dll)
·
beri justifikasi mengenai
kepentingan
|
|
2.4
|
Perkaitan antara pendidikan muzik dalam pendidikan
·
kaitkan (stake
holder= dasar pendidikan negara sejak merdeka hingga kini (transformasi)/W2020/political
force/ Millineum Development Goal (lihat unesco)/ baca Tangglewood
Declarations II 2010 (keperluan baru bagi pendidikan muzik) dll
·
beri justifikasi
mengenai kepentingannya.
|
|
2.5
|
Perkaitan antara Teori Pendidikan dengan tajuk
·
apakah teori pnp
yang diguna? mazhab apa? refer tajuk kajian-beri justifikasi
·
apakah model pnp
yang diguna?- beri justifikasi
·
apakah
pendekatan, strategi, kaedah dan teknik pengajaran yang digunakan.
|
|
2.6
|
Kajian luar negara
·
beri
sekurang-kurangnya 5 kajian yang berkaitan dari luar negara
§ tujuan kajian
§ di mana/responden/methodologi/dapatan
§ buat bandingan
§ sama atau tidak dengan tajuk......buat perbandingan
|
|
2.7
|
Kajian dalam negara
·
beri
sekurang-kurangnya 5 kajian yang berkaitan dari luar negara
§ tujuan kajian
§ di mana/responden/methodologi/dapatan
§ buat bandingan
sama atau tidak dengan tajuk......buat perbandingan
|
|
2.8
|
Kesimpulan
·
rumusan secara keseluruhan bab 2
|
|
|
|
|
BAB III
|
METODOLOGI / KAEDAH KAJIAN
|
|
3.0
|
Pengenalan
·
apa yang
terkandung dalam bab 3
|
|
3.1
|
Reka Bentuk Kajian
·
jelaskan
pendekatan secara global (kuali/kuanti/mix)
·
jelaskan
pendekatan secara yang digunakan
·
beri justifikasi
mengapa pendekatan ini dipilih?
·
jelaskan
metodologi secara global (historical/xperimental/ethnography/survey etc)
·
jelaskan
metodologi yang digunakan
·
beri justifikasi
mengapa pendekatan ini dipilih?
§ guna kata-kata dari pelbagai rujukan
|
|
3.2
|
Subjek Kajian
·
Jelaskan siapa
responden yang akan dipilih
|
|
3.3
|
Tempat Kajian
·
nyatakan di mana
kajian akan dijalankan.......hanya tempat
cth di sebuah sek men di daerah batang
padang.
|
|
3.4
|
Populasi Dan Pengambilan Sampel
·
jelaskan populasi
secara global (pelbagai pendapat)
·
jelaskan populasi
menurut pandangan anda
·
jelaskan persampelan
secara global (pelbagai pendapat)
·
jelaskan teknik
persampelan secara global (pelbagai teknik persampelan)
·
jelaskan teknik
persampelan yang dipilih (mengapa?)
·
jika boleh
nyatakan kekuatan dan kelemahannya.
|
|
3.5
|
Instrumen Kajian
·
jelaskan makna instrumen
kajian secara global (pelbagai pendapat)
·
beri contoh
pelbagai jenis instrumen kajian pelbagai pendapat)
·
jekaskan
instrumen yang akan digunakan dalam kajian ini
·
bagaimana
instrumen ini di bina atau diadaptasikan (jelaskan secara teperinci)
|
|
3.6
|
Prosedur Pengumpulan Data
·
jelaskan makna
prosedur pengumpulan data secara global (pelbagai pendapat)
·
jelaskan
bagaimana prosedur pengumpulan data akan dilakukan (sebelum/semasa/selepas)
·
masukkan pelbagai
pendapat dari pelbagai sumber
|
|
3.7
|
Cara menganalisa Data
·
jelaskan makna
cara menganalisa data secara global (pelbagai pendapat)
·
Terangkan ada
berapa bahagian instrumen yang perlu dianalisa secara mendalam
·
terangkan
bagaimana menganalisa setiap jenis instrumen sama ada soal selidik/ analisa dokumen/
analisa temu bual/ analisa pemerhatian etc.......berikan pelbagai pandangan
dari pelbagai sumber.......
|
|
|
Pemboleh ubah Bersandar dan Pemboleh ubah Bebas
·
jika boleh
menjelaskan jenis variable yang digunakan......sila buat rajah dan jelaskan
dengan perkataan
|
|
|
Pertimbangan
Etika
·
apakah
pertimbangan etika dan kod etika yang perlu dipatuhi semasa menjalankan
kajian? jelaskan dengan pelbagai pendapat dari pelbagai sumber...............
|
|
|
Kajian Rintis
·
buat kajian
rintis untuk mendapatkan reliability bagi soal selidik atau mendapatkan
pandangan mengenai isu yang ingin di kaji
·
Buat anggaran
perbelanjan dan jadual perancangan kajian anda
|
|
|
Kesimpulan
·
Simpulkan
keseluruhan bab 3
|
|
BIBLIOGRAFI
·
tuliskan bibiografi mengikut APA
|
|
*sediakan juga
instrumen kajian yang akan dibina bersama proposal